Feestdagen!

De Decembermaand is aangebroken en dus tijd voor alle feestdagen! Hier is het feest eigenlijk al begonnen met Halloween en daarna Thanksgiving.

Zodra wij hier aankwamen, vroegen mensen ons al wat we met Thanksgiving zouden gaan doen. Thanksgiving is hier nl wel een “big deal”. Als we dan zeiden dat we het lekker met z’n drietjes zouden vieren, kreeg men spontaan medelijden. Dat was wat ons betreft totaal niet nodig. Wij zagen het al helemaal voor ons, pyjamadag, spelletjes doen en ondertussen een dikke vette kalkoen in onze oven gepropt. Maar naarmate de dag dichterbij kwam, kwamen er meer en meer uitnodigingen. We waren er helemaal van onder de indruk. Mensen die we nauwelijks kenden nodigden ons uit, voor hun familiefeest. Super lief natuurlijk! Man kreeg ook via werk nog een uitnodiging, maar zodra ik hoorde dat deze mensen vegetariërs zijn, hebben we die maar netjes afgezegd. Ik bedoel, je bent in Amerika met Thanksgiving, dan moet er ook een veel te grote kalkoen op tafel komen, het liefst nog met van die koksmutsjes aan de poten en dan dus geen “tofu turkey”.

Uiteindelijk besloten we het te vieren bij een Amerikaans/Nederlands gezin dat we hier hebben ontmoet en waar het goed mee klikt. Het voorstel was om samen wat klaar te maken, helemaal leuk dus. Toen ik vroeg hoe laat we er moesten zijn, was het antwoord 11 uur. Huh?! ’s Morgens? Jazeker, we zouden de hele dag gaan eten en drinken, zoals het heurt. Jemig… En dus zat ik om 11:30 al aan een Bloody Mary, terwijl ik als ontbijt slechts een kopje thee en een cracker met pindakaas had gehad. Toastjes zalm, brie met appel, auberginetaart, wijn, wodka, spoom, kalkoen, ham, zoete aardappel gerecht, spruitjes, boontjes, we hadden er een heel weeshuis mee kunnen voeden. Ik was vantevoren al gewaarschuwd dat je iets comfortabels aan moest trekken en dus had ik een jurkje en (ivm de kou, we hadden toen nl echt een serieus laagje sneeuw liggen) fleece legging aan, dat kan immers lekker meerekken. Man had de broek op de vreethaak en al gapend lagen we met z’n allen tussen de gerechten door in hun bioscoopje in de kelder een film te kijken. Hoe relaxed is dat! Als afsluiter heb ik nog pepernoten gebakken met de kindjes en een stuk Hollandse appeltaart van Man naar binnen gewerkt. Al met al was onze eerste Thanksgiving dus echt een succes. Goed gezelschap, goed eten, goed drinken, gewoon helemaal top!

Dé Turkey

Dé Turkey

IMG_2926

Meisje als Sneeuwengel

 

De dag na Thanksgiving is het Black Friday, de dag dat alles in de sale gaat. Dit jaar begon het al op Thanksgiving zelf. En de sale is hier gewoon goed! In Nederland heb ik weleens het idee dat er met de sale hele andere artikelen in de winkel liggen en het meer een moment is waarbij ze alle oude meuk tevoorschijn toveren om er vervolgens slechts 30% korting op te geven. Hier is de sale goed met een hoofdletter G. Artikelen gaan rustig met 60% korting de deur uit. En dan zijn er nog aanbiedingen voor de eerste 100 kopers bijvoorbeeld. Reden genoeg voor mensen om in de rij te gaan wachten voor een TV, iPad, mobiele telefoon etc. Ik was door mijn nieuwe vriendinnen al helemaal voorbereid op dit fenomeen en wilde het uiteraard ook ervaren. En dus toog ik na mijn Thanksgiving diner met Vriendin L naar de winkels, gekleed in fleece legging, met daarover een joggingroek, dikke winterjas, handschoenen, muts, snowboots. Ik was helemaal klaar om een uur buiten in de rij wachten om iets te bemachtigen. Wat wist ik nog niet, maar gewoon iets, voor de ervaring. Zelf wilde ik in eerste instantie een iPad mini kopen (voor 100 dollar minder), maar ik had die hoop al opgegeven. Een uur in de rij buiten vond ik nog te doen, maar 3 uur zou me teveel zijn. En dus op naar de Target waar Vriendin L het een en ander wilde hebben. Ik verwachtte een file, maar die was er niet, ik verwachtte dranghekken, maar die stonden er niet, ik verwachtte dringende mensen, maar die waren er niet. Lichtelijk teleurgesteld dat ik deze hysterie niet zou kunnen aanschouwen, vroeg ik in de winkel aan iemand waar en hoe lang de rij was voor een iPad. Hij keek me vreemd aan en vroeg welk model ik wilde. Huh? Met 3 minuten stond ik weer buiten met iPad mini en hoes ervoor! Gelukkig maar want ik smolt bijna in mijn winteroutfit in de winkel waar de verwarming veel te hoog stond. Vriendin L en ik shopte net zolang door tot we wel wat rijen konden bekijken en we lol hadden om mensen die veel te grote TV’s hadden aangeschaft voor hun auto. Om 02:00 (ja ’s nachts) hielden we het shoppen na een Mc Donalds Happy Meal voor gezien. Achter Black Friday kan ik ook een vinkje zetten!

Black Friday dranghekken niet nodig

Black Friday dranghekken niet nodig

En dan is het opeens alweer bijna Sinterklaas. Ook hier doen we daar natuurlijk aan. Meisje gelooft nl nog heilig. En dus kijken we ook Sinterklaasjournaal en zetten we onze schoen. Briljant hoe kinderen alles voor zoete koek aannemen. Want hoezo was Pietje Paniek in ons huis, terwijl hij op de stoomboot terug naar Spanje was? En Opa Piet die zoveel pepernoten strooit, was ook in ons huis terwijl hij even daarvoor nog op het Sinterklaasjournaal in Nederland te bewonderen was. Meisje gelooft het allemaal. Ze dacht zelfs een van haar schoencadeautjes op tv te hebben gezien! Ze wilde alleen niet dat we de open haard aan zouden steken, omdat Piet dan zijn voeten kon verbranden en voor het slapen gaan, doet ze iedere avond nog even het deurtje van de open haard open en zingt ze voor de zekerheid nog even een liedje, je weet immers maar nooit!

Komende vrijdag vieren we Pakjesavond. Compleet met pannenkoeken en een Nederlandse Sinterklaasfilm. Ondertussen staan de zakken in de kelder verstopt en die groeien met de dag. Want wat worden we verwend door onze vrienden en familie. Het voelt als een groot kerstpakketten feest. We krijgen op het moment bijna dagelijks pakketjes bezorgd. En vaak zitten daar nu Sinterklaas cadeaus in en die gaan allemaal netjes in de zak van Sinterklaas. Ik ben ontzettend dankbaar voor al die lieve gebaren en ben er zelfs een beetje van van de leg. Want hoe ultiem lief is dat allemaal. Lieve bekenden die zomaar dure pakketjes naar ons opsturen, waar hebben we dat aan verdiend?! Zelfs een oud collega, waar ik niet eens zo lang mee heb samengewerkt, heeft een pakket gestuurd. Slik… Was er stil van! En dan zijn er nog die Nederlandse verrassingspakketten, zoals van Tante R. Ik stond te stuiteren van blijdschap om een pak hagelslag, koekjesuitstekers in de vorm van een molen, klomp en tulp, een muts met Amsterdam erop, een kookboek, zoethoutthee, kortom een Nederlands verwenpakket, zo leuk! We zijn ontzettend dankbaar voor dit alles!!!! We zijn wel bang dat we volgend jaar in een groot zwart gat vallen, dan is het nieuwtje er hier af en begint men ons thuis een beetje te vergeten, uit het oog is immers uit het hart. Maar wij vergeten jullie niet hoor! Ook al hebben we niet met iedereen contact en laten we niet altijd wat van ons horen, jullie zijn allemaal in onze gedachten en we kletsen vaak over de vriendschappen die we thuis hadden en hebben!

Ondertussen in Chicagoland wordt alles in de kerststemming gebracht. Mannen worden de ladder opgeschopt om de kerstverlichting te plaatsen. En dan niet een lullig snoertje in de conifeer naast het huis, nee, er worden hele kunstwerken gemaakt en kosten noch moeite worden gespaard. In een volgend blog zal ik wat foto’s plaatsen. De winkels zijn omgetoverd, de kerstmuziek draait al de hele dag, kortom, men is er hier bijna klaar voor. En ook dat vieren we rustig mee en Meisje gelooft gelooft slim als ze is gewoon net zo makkelijk in de Kerstman, zolang er maar cadeautjes komen!

De kerstboom hebben we zelfs al in huis. Normaal halen we die pas na de Sinterklaas, maar afgelopen weekend was een mooi weekend om een kerstboom te gaan halen. Ook hier gingen we voor de ervaring en besloten naar een kerstbomen boerderij te gaan, waar je gewapend met kruiwagen en zaag zelf een boom mag uitzoeken en omzagen. Helemaal leuk natuurlijk! Vervolgens drop je je boom af en kun je hem bij de Drive Thru ophalen en planten 2 mannetjes de kerstboom bovenop je dak, terwijl jij lekker in de warme auto geniet van de gratis donut die je bij de boom kreeg!

Heel wat ervaringen dus weer in deze feestdagen periode.

We wensen een ieder een hele fijne Pakjesavond toe!

Kerstboom

Kerstboom

Kerstbomen Drive Thru

Kerstbomen Drive Thru

IMG_3112

Gewoon lekker op het dak!

 

 

4 gedachten over “Feestdagen!

  1. Mien ik voel me echt een slechte vriendin door je blogg bedankt, heb inmiddels al honderd pakketjes laten bezorgen in mn gedachten (al voor deze blogg echt😊), maar die van mij komt volgend jaar om t gat wat minder zwart te maken hahaha. Of ik bezorg m gewoon zelf😉. Zeg maar tegen Man dat ie hier welkom is he volgende week xxx

  2. Wat een geweldig verhaal weer!
    Heb genoten en zelfs ik was door jouw woorden wat geëmotioneerd 😳….. Dikke X

Plaats een reactie